№ 3 (2018)

№ 3 (2018): Нові матеріали і технології в машинобудуванні
За матеріалами Х-ї Міжнародної науково-технічної конференції «Нові матеріали і технології в машинобудуванні-2018», (24…25 квітня 2018 року, Київ, Україна)
Опубліковано: 2018-05-21

Сучасні технології виготовлення виливків із чавуну, сталі та кольорових металів.

  • АНАЛІЗ БРАКУ ВИЛИВКІВ ЗА МОДЕЛЯМИ, ЩО ВИТОПЛЮЮТЬСЯ

    Д. С. Булига, А. С. Кочешков
    4-7
    Проблема браку ювелірних виливків присутня завжди, особливо в масовому виробництві. Лазерне зварювання показує себе рентабельним інструментом для виправлення браку ювелірних виробів, про що й ведеться мова в даній статті. Процес зварювання моделюється лазерним маркувальником. Досліджуються особливості взаємодії лазерного променя з різними сплавами та вибираються найбільш ефективні режими роботи.
    DOI: https://doi.org/10.20535/2519-450x.3.2018.131335

Нові матеріали та технології в різних галузях промисловості.

  • РОЛЬ ТЕПЛОВИХ ЕФЕКТІВ У СТРУКТУРОУТВОРЕННІ ПРИ КРИСТАЛІЗАЦІЇ ВИСОКОМІЦНИХ ЧАВУНІВ

    В. М. Кропівний, А. В. Кропівна, М. В. Босий, О. В. Кузик
    8-10

    В статті обґрунтовано роль теплофізичних процесів у формуванні включень вермикулярного та кулястого графіту, із забезпеченням їх росту за рахунок дифузії  вуглецю з розплаву через аустенітну оболонку. Наведено розрахунок теплових ефектів за теплотою утворення реагентів в чавуні та встановлено їх залежність від температурного фактору.

    DOI: https://doi.org/10.20535/2519-450x.3.2018.148973
  • ОБРАЗОВАНИЕ ЧАСТИЦ ИЗНОСА НА ПОВЕРХНОСТИ КАТАНИЯ ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫХ КОЛЕС В ПРОЦЕССЕ ЭКСПЛУАТАЦИИ

    С. И. Губенко
    11-18

    Исследовали особенности образования частиц износа, связанные с структурными изменениями вблизи поверхности катания железнодорожных колес в процессе эксплуатации. Показано, что наблюдается локализация износа в зоне выкружки, что приводит к подрезу гребней. Установлены основные источники и взаимное влияние разных факторов на образование частиц износа, что дает возможность прогнозировать характер износа поверхности катания железнодорожных колес при различных условиях эксплуатации.

    DOI: https://doi.org/10.20535/2519-450x.3.2018.148975
  • ОТРИМАННЯ, СТРУКТУРА ТА ДЕЯКІ ВЛАСТИВОСТІ СПЛАВІВ Al–Fe

    А. М. Степанчук, Б. А. Похилько, М. О. Хващевський
    19-22

    Досліджено закономірності формування структури та властивостей  литих сплавів Al +15 % Fe та Al + 40 % Fe залежно від умов отримання, які мають перспективу використання як вихідних матеріалів для отримання антифрикційних матеріалів триботехнічного призначення. Встановлено, що структура матеріалів двофазна і складається матричної фази на основі алюмінію та інтерметаліду Al3Fe  для сплаву з вмістом заліза 15 % і  Al.Fe для сплаву з вмістом заліза 40 %. Розмір фазових складових залежить від швидкості охолодження розплаву і зменшується з її збільшенням, а їх мікротвердість не змінюється. Твердість сплавів збільшується зі збільшенням вмісту заліза в них і зменшенням швидкості охолодження при кристалізації.

    DOI: https://doi.org/10.20535/2519-450x.3.2018.153641
  • ФОРМУВАННЯ СТРУКТУРИ І ВЛАСТИВОСТЕЙ КОМПОЗИТІВ САМОФЛЮСІВНИЙ СПЛАВ – ПЛАВЛЕНІ КАРБІДИ ВОЛЬФРАМУ ТА НІОБІЮ

    С. Ю. Тесля, А. М. Степанчук, І. І. Білик
    23-27

    Досліджено закономірності формування структури та властивостей  композиційних покриттів системи самофлюсівний сплав (СФС) – карбіди перехідних металів, в литому стані (РЕЛІТ, карбід ніобію). Встановлено, що методом просочення можна отримати, щільні покриття, з утворенням якісного контакту компонентів, між собою та з основою. Показані основні етапи формування структури композитів. Виявлено, що при просоченні має місце розчинність тугоплавкої складової в розплаві самофлюсивного сплаву. При цьому розчинність РЕЛІТу в СФС більша ніж розчинність карбіду ніобію, що зумовлено більшою енергією на межі зерен. Розчинність збільшується зі збільшенням кривизни поверхні.

    DOI: https://doi.org/10.20535/2519-450x.3.2018.148978

Технології підвищення довговічності деталей і інструменту.

  • ПІДВИЩЕННЯ ДОВГОВІЧНОСТІ РІЖУЧИХ КРОМОК КОМБІНОВАНОЮ ОБРОБКОЮ

    С. Ю. Вінтоняк
    28-30

    Вивчено зносостійкість робочих поверхонь ріжучих елементів, відновлених методом комбінованої обробки, що включає попереднє хіміко-термічне насичення наплавлювального матеріалу в порошкових сумішах та наступне електроконтактне наплавлення отриманого матеріалу на раціональни хрежимах.

    Досліджено вплив розподілу структурних складових у наплавленном уповерхневому шарі на величину та тривалість зношування відновленої поверхні комбінованим методом.

    DOI: https://doi.org/10.20535/2519-450x.3.2018.148980

Перспективні технології покращання якості литва легуванням, мікролегуванням та зовнішнім впливом на рідкий метал

  • ВПЛИВ ХІМІЧНОГО СКЛАДУ НА РІДИННОПЛИННІСТЬ ФТОРФЛОГОПІТОВИХ РОЗПЛАВІВ

    О. А. Кузьменко, А. Г. Малявін, В. О. Щерецький, А. С. Затуловський
    31-33

    Розглянуто, як впливає на рідинноплинність фтофлогопітового розплаву склад фторфлогопіту. Встановлено, що  рідинноплинність фторфлогопітових розплавів збільшується із збільшенням температури та зменшенням алюмосилікатного модуля.

    При температурі заливки у фторфлогопітових розплавів у ливарні форми в інтервалі 1400 – 1450 °С рідинноплинність складає 360 – 480 мм. Такі високі значення рідиноплинності забезпечують нормальне заповнення ливарних форм, та отримання якісних виливків.

    Показано, що рідинноплинність розплавів, які вивчалися, наближається до рідинноплинності вуглецевої сталі та в 3-4 рази перевищує рідинноплинність базальтових розплавів, займаючи проміжне положення між розплавами базальту та рідким чавуном. Це дозволяє отримувати, як прості, так і фасонні виливки складної конфігурації із застосуванням технологічних засобів ливарного виробництва.

    DOI: https://doi.org/10.20535/2519-450x.3.2018.148982